Når man lytter til teksterne på Balancerer på virkelige hændelser, forstår man til fulde, at musiker Jacob Duus og sanger Johan Olsen har fået lyst til at sætte musik til Frank Axelsens digtsamling af samme navn. Digte, der er skrevet af et mere end almindeligt skrøbeligt sind med psykiske diagnoser. Men digte, der også tager afsæt i dagligdagens liv og ikke mindst, når det så kører skævt. Det er stærke billedrige digte, der prikker venligt til virkeligheden og sætter nye perspektiver på den.
Musikalsk spiller det på ”Mikroklima”, som indfanger sangens klaustrofobi og desperation, hvor de lette synthflader læner sig op ad en stærk basgang. Pop, når det er ukompliceret, men til en kompliceret sang. I det hele taget en stærk melodi.
Balancerer på virkelige hændelser formår at transformere digtene til sangtekster med stærkt poetiske omkvæd. Og teksterne er fyldt med små poetiske åbenbaringer, som i ”Tæt regn” med omkvædet ”En nat for længe siden/sku’ der ikke andet til/end en virkelig tæt regn/for at blive lykkelig”. Smukkere kan det vist ikke siges.
Adipiscing at in tellus integer feugiat. Sed viverra tellus in hac habitasse platea dictumst. Placerat in egestas erat imperdiet sed euismod.
Adipiscing at in tellus integer feugiat. Sed viverra tellus in hac habitasse platea dictumst. Placerat in egestas erat imperdiet sed euismod.
Musikudgivelsen Afsporet er en skæv smeltedigel. Digteren Frank Axelsens bevidsthedsudvidede, særegne poesi er blevet malet videre på i elektroniske poplandskaber, som sangeren Johan Olsen fortolker.
Det startede med udgivelsen af Frank Axelsens anmelderroste digtsamling Balancerer på virkelige hændelser, som udkom i 2018. Franks gamle ven, Jacob Duus, fik lyst til at sætte musik til de underfundige, billedrige digte.
Det lå i kortene, at en anden af Franks gamle venner, Johan Olsen, med sin ekspressive vokal, ville være den helt rigtige til at give musikken vinger. Et nyt musikprojekt havde set dagens lys.
Albummets ti numre flirter med fællesskabet i popgenrens fængende omkvæd. Melodilinjer, beats og stemninger, som hurtigt kryber ind under huden. På samme tid er sangene lige så optaget af de kringlede afveje, som undersøger tilværelsens skørhed og tragikomik.
Musikken er skrevet af Jacob Duus og Kåre Linderoth Jacobsen, som også har produceret den sammen med Charlie Alexander og Dan Fauerholdt. Den har fundet sin egen, legesyge gangart, som i mødet med det krøllede tekstunivers, lader det fængende og det quirky spadsere hånd i hånd.